علی شاکری: در پایان پنجاه و سومین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان که در روسیه برگزار شد تیم ملی کشتی فرنگی ایران برای اولین بار در تاریخ این مسابقات صاحب 2مدال طلا شد، اما در مجموع نسبت به مسابقات سال پیش درهرنینگ دانمارک که در رده‌بندی تیمی نایب قهرمان شده بود با 6 پله سقوط در مکان هشتم قرار گرفت.

مسابقات - کشتی فرنگی

از یک سو کسب 2مدال طلای تاریخی در یک دوره و آن هم در یک شب استثنایی که هیچ کشوری در مسکو حتی روسیه صاحب 2طلا نشد و از سوی دیگر ناکامی در رده‌بندی تیمی درپایان مسابقات همه کارشناسان را آچمز و دچار نوعی سردرگمی و پریشانی کرده تا حداقل زود هنگام و ازروی عجله و شتاب نتوانند قضاوتی شفاف از عملکرد تیمی داشته باشند که شروعی شیرین و پایانی تلخ داشت. اینکه تنها تیم 2طلایی مسابقات خیلی زود با در پیش بودن مبارزات 4وزن باقیمانده در شب‌های دیگر نمایندگانش توریست شوند، برای هیچ‌کس و خصوصا کادر فنی تیم ایران غیر قابل باور بود.

شروع شیرین تیم ایران در رقابت‌های 3 وزن اول درشب نخست این امیدواری را به همگان بخشیده بود که رویا و آرزوهای محمدبنا، معمارنوین کشتی فرنگی ایران چه زود درحال تحقق آن هم در قلب کشتی جهان است، اما بدآوردن قرعه در مبارزات 3وزن دوم در مواجهه طالب نعمت‌پور با حریفی از رژیم صهیونیستی (که بنا آن را زیر سرروس‌ها می‌داند) به همراه ناکامی سعید عبدولی و امید نوروزی همه امیدهای تیمی را که می‌توانست در خانه روس‌ها قهرمان شود ، برباد داد.

درنهایت و درشرایطی که روس‌ها با اتفاقات پیش آمده در شب دوم برای تیم شگفتی‌ساز ایران نفسی به آسود‌گی کشیده و خیالشان از بابت قهرمانی قبل از مبارزات روز آخر راحت شد، این مهدی محمدی بود که در وزن 74کیلوگرم با کشتی ناامید‌کننده‌اش و حذف زودهنگام در همان دور اول شهد ناکامی سقوط تیمی را به‌رغم کسب 2 مدال تاریخی در میدان پنجاه وسوم به کام تیم کشتی ایران ریخت تا بنا به صراحت اعلام کند که درجمع ناکامان تنها از او راضی نیست. اگر در هرنینگ دانمارک مسعود هاشم‌زاده با شکست مقابل حریف بلاروس پل قهرمانی ترکیه شد، این بار محمدی در رقابت با تیم‌هایی چون ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، کوبا، بلغارستان و قزاقستان، نایب قهرمانی دوباره را از ایران گرفت و حتی موجب شد تا تیم ایران در رده‌بندی تیمی پایین‌تر از تیمی چون قزاقستان بایستد! درجمع آسیایی‌ها قزاق‌ها بالاتر از تیم‌هایی چون ایران، کره‌جنوبی، ژاپن و چین قرار گرفتند.

درخشش نسبی کشتی‌گیران چینی، ژاپنی، قزاق، کره و حتی قرقیزی درمسکو بیانگر این واقعیت است که کشتی فرنگی باید هرچه زودتر با رهایی از آنچه درمسکو برایش اتفاق افتاد خود را آماده بازی‌های گوانجو کند وگرنه این تیم که بازسازی‌اش با بودن پشتوانه‌های مناسب راحت‌تر از کشتی آزاد است با اگر و اماهای همیشگی روبه‌رو خواهد شد. برای کسب مدال‌های متعدد و به‌خصوص کسب نتیجه‌ای بهتر از دوحه،کشتی فرنگی وقت چندان زیادی برای شروعی دوباره ندارد و همانگونه که خود بنا دربدو ورود به ایران در فرودگاه گفت: کشتی فرنگی در این 50 روز باقیمانده با دگرگونی اساسی وبا تغییر نگرشی تازه نسبت به موجودیت فعلی باز هم توانایی دوباره به‌پا خاستن و ساختن یک تیم پرقدرت وبا انگیزه را داراست.

22 امتیاز ایران چگونه به دست آمد؟

درمسکو حمیدسوریان ملی‌پوش وزن 55 کیلوگرم کشورمان صاحب پنجمین مدال طلای خود شد و امیر علی اکبری ملی پوش وزن 96کیلوگرم کشورمان مدال برنز رقابت‌های جهانی سال گذشته خود را به مدال طلا تبدیل کرد تا تیم ایران با کسب حداکثر امتیاز(20 ) زنگ خطر را برای حریفان به صدا درآورد، اما صد حیف و افسوس که در دو شب دیگر به جز طالب نعمت‌پور که به گفته بنا شایسته دریافت مدال بود و مدال معنوی دفاع از مردم فلسطین را به گردن آویخت، امید نوروزی تنها کشتی‌گیری بود که توانست 2 امتیاز به 20امتیاز قبلی تیم ایران اضافه کند. بداقبالی عبدولی خیلی زود به بقیه نفرات سرایت کرد و کشتی‌گیرانی چون محمدی و قربانی نیز که انتظار زیادی برای درخشش آنان وجود داشت به صف حذف شده‌های زودهنگام پیوستند. نکته مهم آنکه حریفان برنده مقابل کشتی‌گیران ما خود نیز به‌دلیل کیفیت پایین درمراحل بعد از جدول کنار رفتند تا امکان گرفتن کشتی فرصت مجدد هم نصیب آنان نشود. سعید عبدولی، مهدی محمدی و محمد قربانی کشتی‌گیران اوزان 66، 74 و 120 کیلوگرم کشورمان با شکست در دورهای مقدماتی حتی یک امتیاز نیز برای تیم ایران کسب نکردند.

قهرمانی دوباره روس‌ها

در پایان این رقابت‌ها که 64کشور حضور داشتند، تیم روسیه میزبان رقابت‌ها که بیشترین عنوان قهرمانی را در این مسابقات دارد به لطف میزبانی و نه با قاطعیت گذشته با یک طلا و4 مدال برنز دوباره قهرمانی را از ترکیه پس از یک سال انتظار پس گرفت و با 46امتیاز قهرمان جهان شد. ترکیه قهرمان دوره گذشته با یک طلا و2 برنز با 32 امتیاز برسکوی نایب قهرمانی ایستاد.
تیم‌های آذربایجان و ارمنستان با 26امتیاز مشترکا سوم شدند، کوبا، بلغارستان و قزاقستان با 24 امتیاز مشترکا پنجم شدند، ایران با 22 امتیاز در جایگاه هشتم قرار گرفت و تیم‌های کشتی کره‌جنوبی و ژاپن نیز با 20 و 15 امتیاز نهم و دهم شدند. تیم ایران سال گذشته در دانمارک با یک طلای سوریان و3برنز فرشادعلیزاده، حبیب‌الله اخلاقی و امیرعلی‌اکبری با 31امتیاز برای نخستین‌بار نایب قهرمان جهان شده بود.

لیاقت قهرمانی جهان را داشتیم

بعد از بازگشت از مسابقات جهانی همانند قبل از اعزام تیم به مسکو هم بنا وهم شاگردانش کمتر تن به گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌دهند. تنها گفت‌وگویی که او پس از آمدن از مسکو داشت با سایت روابط عمومی فدراسیون کشتی بود که در آن از دشواری‌های مبارزات این دوره و اینکه حربه روس‌ها مانع از قهرمانی تیم ایران شد سخن گفت؛ «تیم کشتی فرنگی ایران لیاقت قهرمانی جهان را داشت اما حربه روس‌ها باعث شد نتوانیم به این هدف بزرگ دست یا بیم. رقابت‌های جهانی مسکو یک میدان سخت برای کشتی ما بود و تیم ما توانست با کسب 2مدال طلا نتیجه بسیار خوبی را به دست آورد». وی با ابراز رضایت از سوریان تلویحا حضور دو کشتی گیر طلایی‌اش را درترکیب تیم گوانجو تایید کرد: «سوریان و امیر علی اکبری با کسب مدال طلا در این رقابت‌ها عملکرد بسیار خوبی داشتند و توانایی‌های بالای خود را نشان دادند.

آنها می‌توانند با ادامه این روند در رویدادهای مهم آینده موفق باشند».بنا سپس در ارزیابی‌اش از عملکرد سایر نفرات گفت:«از امید نوروزی در وزن 60کیلوگرم انتظار بیشتری داشتم. او توانایی کسب مدال طلا را داشت و در اثر یک لحظه اشتباه نتیجه را واگذار کرد. در اوزان 66 و 120 کیلوگرم سعید عبدولی و محمد قربانی نخستین تجربه حضور در رقابت‌های جهانی را پشت سر می‌گذاشتند و باید با حضور در چنین میادینی برای آینده آماده شوند. در وزن 84 کیلوگرم نعمت‌پور یکی از امیدهای اصلی ما برای کسب مدال طلا بود، چرا که شرایط بسیار خوبی داشت. روس‌ها این مسئله را بهتر از ما می‌دانستند، به همین خاطر مواجه شدن نعمت‌پور با نماینده رژیم اشغالگر قدس حربه روس‌ها بود و به‌نظر من روس‌ها در قرعه دست بردند. در وزن 74کیلوگرم مهدی محمدی اصلا در حد انتظار ما ظاهر نشد و نتوانست توقعات را برآورده کند».

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی همانطور که قبلا وعده داده بود به محض بازگشت از مسکو ازتغییرات اساسی در ترکیب تیم اعزامی به گوانجو خبر داد؛« آنچه مسلم است در وزن 55 کیلوگرم حمید سوریان ما را همراهی می‌کند. احتمالا در اوزان 60 و 66 کیلوگرم تغییراتی در ترکیب تیم ملی خواهیم داشت. در وزن 74 کیلوگرم نیز فرشاد علیزاده در مسابقات کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی به روی تشک می‌رود.» وی ادامه داد: «در وزن 84کیلوگرم با توجه به حادثه‌ای که برای نعمت‌پور در مسابقات جهانی پیش آمد احتمالا وی را برای بازی‌هایی آسیایی انتخاب می‌کنیم. در وزن 96 کیلوگرم بابک قربانی در این مسابقات شرکت می‌کند و در وزن 120 کیلوگرم نیز از میان امیرعلی اکبری و بشیر باباجانزاده یک نفر به رقابت‌های گوانجو اعزام می‌شوند.»

کد خبر 116142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز